fredag 20 november 2015

Caymanöarna

En liten ögrupp i Karbien som fortfarande är en engelsk koloni. Jag tycker personligen att det är märkligt att länder fortfarande kan ha kolonier. 

Det engelska avspeglar sig i vänstertrafik, en guvernör som kommer från England samt att alla på öarna måste lära sig och kan bra engelska.

Nu valde jag att inte besöka själva ön utan dess vatten. Här finns korallrev och ett rikt djurliv. Det fanns en plats som hette Sting ray city. Enormt många rockor samlades runt oss turister i alla dess storlekar. De är otroligt vackra och imponerande djur. Jag förstår att de kommer för den lättfångade maten. Det kommer verkligen på egen hand simmande runt grupper av människor som tagit sig ner i vattnet.

Men jag kan inte hjälpa att tycka synd om dem. Hur bra mår de egentligen att vi människor tar på dem? När de blir upplyfta gång på gång över vattenytan för att posera med människor. Nej, det upplevdes som en cirkus. Jag gillar att uppleva djur i deras riktiga miljö, men inte på det här sättet.

Dessa foton är tagna av Joakim Wall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar