onsdag 5 november 2014

Intervju med Monika Siden om resande och skrivkurs

Intervju med Monika Siden.
Jag reser gärna, bara att vara i ett annat land ger mycket. Alla sinnen får nya intryck. Till vardags jobbar jag med kommunikation i Stockholm där jag också bor. Näär jag fyllt på med intryck är det bra att ge utlopp för dem. Det gör jag genom att sporta, skriva och fota. Du hittar några av mina noveller på www.modernaord.se
Vad tar du med i resväskan:
Musik är viktigt och det har jag alltid med mig genom en uppdaterad spellista i mobilen. Passet förstås. Jag brukar kolla vad det är för väder dit jag skall och anpassar min packning mycket efter det. På något sätt känns det som man alltid packar ner lite för mycket.
Bok:
Jag har ofta med mig en roman eller så hittar jag en på plats. Det går alltid att hitta engelska pocketböcker.
 Bästa resan:
Det är svårt att säga.  Om en resa är bra eller inte beror på syfte, den egna statusen av mående samt vem man reser med.
En bra resa som jag har gjort var till USA där jag tillbringade åtta månader.  Jag skulle arbeta som au-pair men blev cykelbud i San Fransisco via en kusin. Efter mitt arbete var avslutat åkte jag och en kompis runt i USA på Grey Houndbussarna. Vi var bland annat i Mexico, New Orleans, Florida, Washington, New York och Boston. 
Ett annat land som gjorde intryck var Tunisien. De hade en fin utgrävningsplats i Kartago och det var spännande att höra om dess historia. I somras var jag i San Sebastian, en stad jag också hamnade i på en tågluffning många år tidigare. Lika häftigt då som nu.
Drömresa;
Drömresa just nu är att åka tillbaka till USA och kanske till Nya Zeeland. Eller varför inte till Edingburgh. 
Vart jag har rest och gjort:
Jag har rest mycket i Europa och gillar städer som London och Rom bland annat. Toscana, Baskien och franska atlantkusten är andra favoriter. 
 En av de saker som jag testat på och som jag kan rekommendera är home exchange. Du byter ut ditt hem en vecka till en annan person i ett annat land, så du får bo i deras hem. Det är lika stora risker för båda parter och om man är rädd om något kan man alltid plocka undan det. Det är verkligen ett prisvärt alternativ, då boendet inte kostar något utan endast flygbiljetten till platsen. Sedan blir det en helt annan upplevelse när du bor lokalt. Du kommer närmare lokalbefolkningen och du får tips på vad du skall se och göra från någon som verkligen kan platsen. Det gäller både att åka och handla mat, vilken mat du skall prova och vilka upplevelser som är värda att prova. Sist i somras gjorde vi en sådan home exchange i Spanien, Baskien. Under tiden vi var där så hade de en lokal festival som vi gick på.
Jag åker slalom. Jag har varit i Österrike men upplever att dessa orter är lite etablerade och att det är lite för mycket turister. Italiens berg är annorlunda, det är lugnare och mindre exploaterat. Det passar mig bättre. Jag gillar det lokala och det genuina.
Tips inför en resa:
Skynda inte fram din resa eller besök sevärdheter bara för att du skall ha sett dem. Ta det lugnt och upplev platsen du är på efter hand. Prata med folk. Att byta boende genom home exchange är något som jag kan rekommendera. 
Skrivkurs i Italien:
Jag sökte en skrivkurs för att jag ville ta tag i mitt skrivprojekt. Jag letade runt på nätet och fann Kreationslotsen och tyckte att upplägget lät intressant.
Jag har rest mycket i Italien och gillar landet. Jag har dock aldrig varit i denna landsända tidigare och såg fram emot att se lite mer.
Vad tar jag med mig från skrivkursen?
Jag har fått bra med redskap för att hålla skrivandet i gång. Det har varit bra att få coachingsamtal av Jeanette på Kreatationslotsen. Det var lite av en kick att bli läst med intresse och få respons på vad som gick fram och vad som inte gjorde det. Dessutom hade vi många bra samtal på promenaderna och goda måltider med skratt och vin.
Villa Ottilia:
Villa Ottilia är en pärla bland olivträden utanför Oria. Maten är fantastiskt liksom boendet och atmosfären. Linda och Rita som driver stället är omtänksamma och driftiga. De bjuder bland annat på egen olivolja.
En extra bonus på denna resa är att jag fått lite inblick i hur svenskar lever i Italien. 
Dagen vi spenderade vid havet och den lokala marknaden gav mersmak. 

pastedGraphic.png

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar