måndag 3 november 2014

Intervju med Malin Gustafsson om resande och skrivkurs

Intervjufrågor med Malin Gustafsson

Har det egna företaget LADDA OM http://laddaom.nu och bor utanför Kristianstad.  Familj är dottern Hanna. Malin har nyss varit nere på skrivkurs i Italien, Villa Ottilia med Kreationslotsen.  Malin har börjat skriva en bok om sin egen livsförändring. Hon har en önskan om att inspirera, hjälpa andra som är i samma situation, som vill göra något åt sitt liv men som ännu inte har tagit det avgörande steget och börjat.

Vad tar du med i resväskan:

Jag är en person som glömmer allt. Nej, men det finns alltid något som jag borde tagit med mig som inte finns med. Jag tar med mig bekväma kläder. Datorn och telefonen finns alltid med.

Bok:

Det finns alltid en bok med, men det varierar beroende på resan. Det kan vara både facklitteratur eller en roman.

Bästa resan:

När jag var och båtluffade med min dotter Hanna i Kykladerna Grekland 2002. Våra favoritöar var Naxos och Kounfonissi.  Naxos är det ön som jag återvänt till. Det är trevliga människor, vackra byggnader i den lilla staden som möter dig när du kommer till ön, inseglingen till ön kvällstid är verkligen vacker. 

Drömresan:

Jag vill åka till Amsterdam. Jag vill dit och hälsa på några fantastiska vänner som jag träffade på Naxos, nu är det några år sedan vi hade kontakt och det är dags för både att ta upp kontakt samt åka till denna vackra stad. Sedan drömmer jag även om New York, Aten, Rom och till Paris igen.
På vintern vill jag till ett varmare land. Jag åker nu för andra vintern i rad till Thailand. Nästa vinter funderar jag på att resa väg igen, men att då kanske dela upp vinterresan till att vara en månad i Thailand och en månad på Bali.

Varför är det viktigt att resa?

Klimatet, ljuset och solen är viktigt, jag gillar inte vintern när det är mörkt, kallt. 

Denna vinter kommer jag att vara i Thailand i två månader, december och januari. Med mitt företag kommer jag att anordna en resa för att chans att träna, höra föreläsningar, få inspiration och ge massor av energi därav namnet ”LADDA OM energivecka”
Det kommer att finna möjlighet att prova på olika sporter och få energi att själv sätta igång och göra en omstart. Tanken för resan är att du skall fundera på vad du vill göra och våga testa dina drömma. Resan går 12 januari och det finns fortfarande några platser kvar.
Om du är intresserad gå in på http://laddaom.nu

Tips inför en resa:

Att inte alltid åka i stora grupper utan våga resa själv. Våga stanna upp, lägg undan apparaterna ibland och njut av stället, människorna och vara i nuet.  
Skjut ej upp resor som du vill göra och drömmer om, våga res iväg.

Skrivkurs i Italien:

Jag är en spontan person och detta beslut att åka till Italien kom bara för några veckor sedan. Jag insåg att det inte alltid går att vänta med saker som jag vill göra. Risken är då att de aldrig händer. Så därför valde jag att hoppa på detta nu.  Jag har alltid älskat att skriva men jag har ej tillåtit att det skall ta plats i mitt liv.  Tanken med denna kurs är att ta en avstamp framåt, fokusera och blir klar med mitt skrivprojekt. 
När jag bestämde mig för att ta en skrivkurs började jag googla för att se vad det fanns för möjligheter. Anna Åberg tipsade om Jeanette Niemi och jag tog kontakt med henne. Det fanns plats kvar och här är jag nu.

Vad tar jag med mig från skrivkursen?

Jag tar med mig den personliga feedbacken från Jeanette på min text.  Jag har arbetat fram en rutin hur jag skall fortsätta skriva och ha bra rutiner kring skrivandet när jag kommer hem. Jag har fått självförtroendet att våga tro på det jag skriver. 

Villa Ottilia:

Vårt boende är en lugn oas i Italien. Vi blir bra omhändertagna och behöver inte tänka på någonting praktiskt alls.  Det är kärlek i väggarna på Villa Ottilia, även i maten (som är fantastiskt god) som serveras och hos kvinnorna som driver Villa Ottilia, Linda och Rita. De gör att det blir det där lilla extra. Jag kommer att återvända!




Malin vet vikten av att ge löften både till sig själv och andra. Det gäller bara att bestämma sig och göra det man sagt att man skall göra. 

Tack för den inspirationen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar