lördag 8 november 2014

Intervju med mig själv om resande och skrivande


Jag har flera gånger fått frågan vad jag tycker om de frågor jag ställer. 
Så jag väljer idag att intervjua mig själv som en del av skrivgruppen.

Intervju med Anna-Maria Ekblad

Jag är en sann livsnjutare på livets alla plan och försöker leva i nuet. Jag har under många år fått möjligheten att arbeta med en av mina drömmar och det är resande och skapandet av upplevelser.

Vad tar du med i resväskan:

Det självklara är pass och kreditkort, för det kommer du långt med.

Jag tänker alltid på syftet med resan och platsen som jag skall åka till när det gäller kläder. Då det är viktigt att kunna kombinera de mesta kläder med varandra och på så sätt kunna använda allting mer - så tar jag med mig bara tre färger att kombinera med varandra. Till det försöker jag matcha skor, väska och assessorer.

Jag gillar att röra på mig, så det finns minst ett par träningskläder och skor med samt om det finns vatten av något slag är alltid badkläder med. Det finns inget bättre sätt att uppleva en plats på än att gå eller jogga runt den. Du ser så mycket mer än att resa omkring på andra sätt. Att kliva upp tidigt på morgonen i samband med att solen går upp, ta på sig joggingskorna och ta en liten runda innan frukost är oerhört speciellt. Du ser hur stranden/platsen och människorna runt omkring dig vaknar och förbereder sig för en ny dag. Det är en magisk stund för mig på morgonen och det är min egen tid speciellt om jag är ute på en arbetsresa.

Bok:

Jag har alltid böcker med, och jag är en allätare som läser det mesta. De sista gångerna har jag laddat ner böcker från biblioteket på min Ipad. Det är en sådan fördel att du kan ha flera böcker med dig idag och att det inte längre är så tungt som det varit tidigare för mig.

Bästa resan:

Jag har fått förmånen att göra flera fantastiska resor och jag tycker att alla resor som jag varit på har gett mig någonting. Så jag har många bra resor och minnen som jag kan tänka tillbaka på och det är svårt att få ner dessa tankar och känslor på några få rader men jag skall försöka.

Grekland känns mentalt som mitt andra hemland, jag har varit där så många gånger och jag har bott där under några år, så varje gång jag landar där känns det som jag kommer hem. Jag gillar naturen med de storslagna bergen, det underbara vattnet, städer och landsbyar. Jag gillar de gästfria människorna och deras intresse för andra och intresse för att diskutera om livet. Det är Grekland som har fått mig att bli en livsnjutare och bli bättre på att ta tillvara på varje dag, precis här och nu. Då har jag inte talat om historien och mytologin. Grekerna lever i sin historia och varje gång du är där nere lär du dig något nytt.

Italien är också ett underbar land som jag inte tröttar på. Jag brukar säga att det är tur att jag kom till Grekland först, annars hade risken varit stor att jag inte rest vidare och velat upptäcka fler länder. Många italienare har inget behov att resa från sitt land, allt de behöver finns redan där och det säger mycket om deras tankesätt. En gång världshärskare - alltid världshärskare på det kulturella planet men också när det gäller mat, dryck, sötsaker och upplevelser generellt. Varje resa till Italien ger mersmak och det är ett enormt spännande land.

Egypten, detta fantastiska land som är fullt av kontraster av alla de slag öken-vatten, fattigdom-rikedom, historia-nutid, nyfikenhet & gästvänlighet-misstänksamhet. Landet är på många sätt oändligt och jag har svårt att beskriva min kärlek till landet som är oerhört stark. Jag har haft förmånen att bo där, resa runt i landet och visa det för andra. När jag tänker på Egypten så har jag två bilder i mitt huvud. Det är dels när jag kör Nilenkryssning och sitter på soldäck och läser Agatha Christie för mina gäster. Det är också när jag dyker i Röda havet, ser det fantastiska livet under utan och simmar med vilda delfiner.

Tanzania var en av de första länder som jag rest till på 90-talet och det gav ett enormt intryck. Jag har alltid haft en dröm om att resa tillbaka. Det fick jag möjlighet att göra för två år sedan, då jag reste till Kenya och Zanzibar. En vännina till mig jobbade i Kenya i flera år och jag fick möjlighet att komma med henne på en special arrangerad resa med safari i Kenya. Att komma ut på savannen och vara tillsammans med djuren är speciellt. Det känns som du är tillbaka till människans ursprung. Det är fantastiskt att få vara nära djuren och dela deras vardag. När du sedan åker mellan två djurparker och träffar på byar med människor slås du av de enorma kontrasterna. Det är från lugnt ute på savannen till kaoset i byarna och det liv som vi människor lever. En natt sov vi nedanför Kilimanjaro, Afrikas högsta berg. Vi har bestämt några stycken att vi skall bestiga det om fem år. Det var 2012, så 2017 är det dags att gå upp för berget. Det ser jag fram emot och har redan börjat prova att gå upp för mindre berg för att träna. I slutet av denna resa fick jag vara med om en upplevelse som slagit det mesta. Min vännina gifte sig med sin kärlek på savannen, på en av platserna där de först möttes. Det är helt otroligt att få har varit med om detta och så fort jag tänker tillbaka blir jag glatt berörd och känslosam. Det var en helt unik upplevelse.

Mexico har också varit ett av mina drömmars land i många år. Det märks säkert att mina stora intressen är historia och natur. Mexico är också ett fantastiskt land, dess speciella natur med regnskog, oändliga stränder och cenotes. Historien kring mayafolket och dess byggnader är enormt spännande. När jag tänker på Mexico tänker jag på alla underbara promenader längst vattnet på morgonen, hur jag såg pelikanerna äta sin frukost och jag kände fullkomlig harmoni. Jag tänker också på de enorma tempel som är byggda runt om i landet. Den som jag gillade mest var Tulum som ligger direkt i anslutning till havet. De flesta andra tempelstäder finns ute i djungeln.

Hongkong är en underbar stad. Jag har fått möjlighet att återvända dit några gånger då min kusin bodde där under några år och det är verkligen en plats som jag kan rekommendera. En storstad som är en blandning mellan asiatisk och europeisk levnadsstil. Ett landskap där du kan gå på vandringar uppe på bergen som är ganska höga. Innan jag kom till Hongkong trodde jag bara att det var en stad på en ö, men det är helt missvisande bild. Det finns så mycket mer att göra och Hong Kong en av mina favoritplatser i Asien.


Drömresa;

Jag har många länder på min bucketlist och det är precis så jag vill ha det. Det är viktigt att inte bara ha en dröm i livet, för vad skall man då göra när man är klar med den drömmen. Jag har många drömmar och bara detta att gå och tänka på en framtida resa ger mig energi och glädje. 

De mål som jag har framöver är att gå upp för Kilimanjaro 2017. Jag vet att det är tufft och därför tänker jag förbereda mig noga. I år har vi gått upp för Kebnekajse och det har gett mersmak men också förståelse för hur tufft det faktiskt är att gå i berg.

Jag har en dröm och åka till New York. Jag har haft den länge och äntligen är det resan inbokat till påsk 2015.

Ett annat land som lockar mig är Island, sagornas land med fullt av spännande naturfenomen. Vi får se när jag kommer iväg på den resan.

Om man går in och tittar på världsdelar och drömländer är det Tibet, Maldiverna, Sri Lanka, Kina och Japan som jag vill besöka i Asien, Australien och Nya Zeeland lockar mycket på en längre resa. I Afrika är Sydafrika nästa önskan. Jag tycker generellt att hela Afrikas kontinent är mycket spännande och vill gärna åka runt. I Europa är det också flera länder som lockar. Jag har inte varit så mycket alls i de centrala delarna av kontinenten. Jag vill till Irland, Holland, resa tillbaka och bila runt i Frankrike och Italien. Ett land som jag också är nyfiken på är Albanien. På den amerikanska kontinenten är det Canada, Brasilien, Chile och Peru.

Vart jag har rest och gjort:

Det finns en klubb som heter de berestas klubb i Danmark. Då skall du vara i lika många länder som du är gammal. Det är svårare än du tror och framför allt ju äldre du blir.  Reglerna är att du skall ha varit i ett land i minst 24 timmar och hunnit uppleva något där. Att bara landa på flygplatsen räknas inte. 
Jag har en ambition att en dag få vara med i de berestas klubb.. Jag har rest mycket, det är ingen tvekan om det men jag reser till samma länder flera gånger per år och det räknas inte.

Jag har totalt varit i 37 länder.

Europa: Norge, Finland, Danmark, Lettland, England, Ukraina, Bulgarien, Turkiet, Grekland, Italien, Spanien, Malta, Cypern, Vatikanen, Montenegro, Kroatien, Bosnien-Herzegovina, Ungern-Budapest, Tyskland och Frankrike. 
Afrika och mellanöstern: Marocko, Tunisien, Egypten, Jordanien, Israel, Palestina, Tanzania och Kenya.
Amerika: USA, Mexico, Cuba och Dominikanska republiken.
Asien: Thailand, Laos, Malaysia, Hong kong och Kina. 


Varför är det viktigt att resa?

Du får nya perspektiv på ditt liv, du lär dig nya saker och får en annan förståelse för andra människor. 
Det är så stor skillnad att sig om ett land på plats eller hemma . Att uppleva ett land med alla sinnen gör att du har lättare att komma ihåg din kunskap.

Jag tycket att det är viktigt att försöka vara öppen i sitt sinne när man reser. Istället för att tänka varför gör de så här, vad konstiga de är. Att du mer funderar kring vad intressant att de gör på detta sätt här- undrar varför och se om man kan läsa sig något eller få ett nytt perspektiv. Lyssna på människorna som du möter och var intresserad över vad de har att säga.

Tips inför en resa:

Allting handlar om vad du har för syfte med den resan du skall på.  Fundera på vad du verkligen vill göra och planera in det så att det blir av. Försök se till att det finns oplanerade dagar, där du kan lägga in plats för det oväntade som kommer upp eller bara njuta och smälta det som du varit med om. Jag föredrar en bra balans mellan upplevelser och avkoppling. Det är lätt att ha för höga ambition, jag har det många gånger. Det är dumt om du också stressar på semestern. En semester skall handla om att få tillbaka energi och hämta ny kraft. 

Skrivkurs i Italien:

Jag har under en lång tid haft en dröm om att skriva på riktigt. Vad menar jag med det.? Skriva inte bara dagboksanteckningar, bloggar och reflektioner utan att skriva en bok och få följa en berättelse från början till slut. Jag är en skrivande människa och har varit det sedan jag lärde mig att skriva. Jag reflekterar och bearbetar mycket i mitt skrivande. När jag var liten hittade jag på den ena historien efter den andra, och levde mycket i mina egna fantasier och i spännande böckers egna världar.

Jag fick ett tips av min sambos mamma om kreationslotsen och en gratiskurs som de hade på nätet. Jag tänkte att det kunde vara en bra ide att testa den. Jag fick stort förtroende för Jeanette Niemi som höll i kursen. Det var bra övningar och jag blev glad över att få konstruktiv feedback. När hon talade om att hon skulle ha ett skrivseminarium på webben hängde jag på. Jag ville gärna höra med kring skrivande och resande. Jag skall vara ärlig att jag först trodde att det handlade om att skriva reserepotage, att skriva om sina resor och de upplevelser som man gör där. Men det handlade om att komma igång med sitt skrivande, att åka iväg och skriva på annan ort. Det lockade mig också så mycket att jag efter webinariet kollade om jag kunde få ledig från jobbet och åka iväg på skrivkursen som skulle vara nu i oktober i Italien. Det kunde jag och det har jag inte ångrat för en sekund. Jeanette har lagt upp en mycket bra kurs med plats för eget skrivande. Varje morgon startade med en promenad i skrivandets tecken, där vi talade om något ämne kring skrivande. Jag gillar verkligen konceptet ”walk and talk.” De första tre förmiddagarna ägnade vi sedan åt olika delar av skrivandet och på eftermiddagen fick vi egen skrivtid. De tre sista dagarna var det med responsgivning på texter och eget skrivande. Det var ett mycket bra upplägg där du fick plats för att skriva och planera hur skrivandet skulle fortsätta när du kommer hem.

Vad tar jag med mig från skrivkursen?

Min känsla och glädje för att skriva har kommit tillbaka och jag känner mig väldigt motiverad. Det var skönt att få respons på min egen text både av Jeanette men också av mina kurskamrater och får ta del av deras tankar och reflektioner.

Jag gillar Jeanettes fokus  på vikten att fortsätta skriva på sitt skrivprojekt när man kommer hem, och att vi redan på plats har pratat mycket kring detta samt planerat hur vi skall göra. Genom att ha den fokusen är det mycket lättare att genomföra och arbeta på en positiv förändring kring sitt skrivande. De flesta har precis som jag ett stort problem med att finna tiden till att skriva.

Jag tycker att vi hade en fantastisk förmån att inte vara en för stor grupp och att det finns ett maxantal. Det innebar att vi alla fick den tiden som vi behövde både av varandra i gruppen men också av Jeanette. En stor del av en kurs handlar om samarbetet mellan alla i gruppen. Jag tycker att vi hade ett mycket bra samarbete, såg saker från ibland olika perspektiv vilket berikade dialogen. Så jag vill ge ett stort tack till alla tre som gjorde kursen så bra som den blev. Tack Jeanette, Monika och Malin.

Villa Ottilia:

Linda och Rita tog hand om allt det praktiska för oss på kurs. De skämde verkligen bort oss med sin fantastiskt goda mat och omtänksamhet. Vi behövde bara tänka skrivande och åter skrivande under hela vår veckan, vilket i sig är helt underbart. 


Jag gillar verkligen platsen som Villa Ottilia ligger på. Den passar ypperligt att hålla en kurs på. Jag kan även tänka mig att ta ner min familj och vänner och hyra hela huset för en vecka. Då det är fyra rum är det verkligen exklusivt att vi inte kan vara så många och det skapar direkt en familjär stämning. Bättre värdfolk än Linda och Rita kunde vi inte ha fått. Jag kommer absolut att återvända hit, till Villa Ottilia, både en och två gånger på fler skrivkurser och på egna resor med min familj.

1 kommentar:

  1. Bästa och mest intressanta intervjun hittills! Och så otroligt fint du beskriver vår safari resa i Afrika..... ��.

    SvaraRadera