söndag 26 april 2015

Text 2 våren Stockholm

Vår i Stockholm

Ett vårtecken är körsbärsträdens blomning i Kungsträdgården.
Japan i Stockholm? Hur hamnade träden där från början?

Jag sitter på en parkbänk under körsbärsträden och njuter av folkhavet som står under och runt träden. Dess storslagna blomning och det faktum att det är blommornas egen dag, bidrar säkert till att fler personer än vanligt samlas här. Det är människor i alla åldrar, allt från familjer med barnvagnar, förälskade par, och ungdomar i gäng. De flesta står och fotograferar. Det finns en glädje och lycka i deras ansikten, som gör mig alldeles varm om hjärtat. Men det känns inte som vår. Det är en kall vind som blåser, som gör mina händer kalla och jag gömmer dem en stund i mina jackfickor. Vinden verkar leta sig in under min jacka och jag fryser. Men jag vill inte lämna träden eller skådespelet som finns runt omkring mig.

Körsbärsblomman ” Sakura” kommer från början från Japan. Träd är en viktig symbol för våren och landets nationalblomma. Blomman har en kort blomningstid som brukar förknippas med livet själv och dess förgänglighet.

Ett äldre par står under ett av träden och håller varandra i handen. Det ser så romantiskt ut, de ser bara varandra. Precis som det inte existerade några andra runt omkring dem. Efter en stund tar han upp sin mobil och fotograferar sin kärlek.

Kungsträdgården har inte alltid varit öppet att besöka och njuta av för vanligt folk. Det är en av Stockholms äldsta parker och var från början en inhängnad lustgård där endast de privilegierade. Parken genomgått flera förändringar under åren. Den sista skedde i slutet av 1990-talet, då det anlades en central damm och de japanska körsbärsträden planterades. De fick ersätta de lindar som stått där tidigare och som inte längre klarade av stadsmiljön.

Jag hör dialoger på flera olika språk, ser människor från flera världsdelar och det känns som om Kungsträdgården just idag är ett med världen.


Japan har med körsbärsträden gjort avtryck i Stockholm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar