söndag 26 april 2015

Sex and the city

Sex and the city. Kultserien för oss kvinnor som sändes mellan 1998 och 2004.

Serien tog upp vikten av kvinnlig vänskap, relationer och sex på ett helt annat sätt än tidigare. Det var fyra spännande kvinnor som vi alla kan känna igen oss i. Vi blev involverade i deras personligheter, problem och lycka.  Vi skall inte tala om deras kläder, väskor, smycken, andra assessorer och skor. Skor är något som är ett återkommande tema i både serien och filmerna. Det är kvinnor mellan 35-40 år, kvinnor som fortfarande lever och förverkligar sitt liv, och som inte bildat egna familjer. Vi får sedan se hur deras liv ter sig som fyra singeltjejer i den stora staden.

Carrie, skribenten, som var duktig på att hålla ihop tjejgänget, rolig, vacker och bjuder på sig själv och sina vänner liv i en spalt. Det är genom henne som vi upplever New York och världen i serien. Jag älskar henne, när hon säger att hon är en New York tjej och kan göra vad hon vill. På sätt och vis upplever jag att det är först då i slutet av 90-talet att vi kvinnor faktiskt börjar tro att vi kan göra allt vi vill.

Miranda, advokat och arbetsnarkomanen med en bra karriär men som inte sätter sitt privatliv i första rummet utan blir ibland bli kidnappad av sina vänner för att komma utanför jobbet. Hon är skeptiskt till omvärlden och män i synnerhet.

Charlotte, söta duktiga flickan, som behövde sina väninnors mod för att våga gå ut efter vad hon ville. Hon har en romantiskt bild av verkligheten som inte alltid passar in. Hon väntar på drömprinsen enligt den gamla modellen. Charlotte tror gott om alla hon möter.

Samantha, den framgångsrika affärskvinnan vet vad hon vill ha och tar det hon vill ha. Hon har en bra karriär, hon byter män lika ofta som hon byter kläder. Samantha mår bra och är en riktig livsnjutare. Hon har ett hjärta av guld när det gäller hennes vänner.

Fyra kvinnor, två ljusa, en rödhårig och en mörkhårig, Alla har vi någon av dem som vi kan identifiera oss med eller som vi vill likna. Det kan vara både till utseendet men det är framför allt deras sätt att vara som talar till oss.

En mening som fastnat hos mig och min väninna är att man som kvinna alltid är på jakt efter något. Antingen ett boende, ett jobb eller en ny kärlek.

Jag tillhör dem som tog serien till mig och älskade den. När jag nu åkte till New York första gången ville jag självklart åka på Sex and the city tour. Att få komma ihåg filmerna och se platserna som de spelades in på.

Tänk dig att stå utanför huset där Carrie i serien bodde, känna atmosfären och plötsligt känna en märkligt obehaglig doft. Titta ner på marken och se att du just gått i hundbajs. Inte så kul. Men det är klart, om man skall gå i hundbajs med stil, så skall man göra det i New York utanför hennes hus. Hunden måste haft diarré för flera av deltagarna i bussen råkade ut för samma sak. Jag hade tur som hittade lite jord och lyckades få bort eländet.

Testa en metropolitan på en av tjejernas favoritbarer. Få veta att staden är full av skådespelare och det gäller att ha ögonen öppna för att kunna se dem. Idag får de gå ganska ostört omkring eftersom de flesta människor tittar ner i sina mobiltelefoner istället för att se vem de möter på gatorna.

En duktig reseledare på turen som kunde skämta med oss, göra oss delaktiga i filmen genom många filmklipp varvat med spännande fakta om skådespelarna både på och av scenen. Carrie eller rättare sagt skådespelaren Sara Jessica Parker bor i ett av områdena som vi åker igenom. En gång har de mött henne just under turen och då har hon stannat för fotografering och autografer.  Det måste varit en upplevelse utöver det vanliga. Att se henne i verkliga livet.

Allt som spekuleras i just nu är om det kommer att komma en tredje film.

Det är en annorlunda resa i New York. Det är en resa i filmens värld. Det finns många andra liknande turer med andra filmer och TV serier. Det som jag tycker varit ganska slående under hela mitt New York besök att jag upplever att så mycket byggnader och platser är välbekanta. Förmodligen för att de funnits med i en eller annan film. New York är en oerhört spännande stad, full med kontraster och jag har flera gånger fått lite av en overklighetskänsla. Känslan av att är jag verkligen här och upplever detta eller är allting bara en dröm.


1 kommentar:

  1. Vilken mysig dag vi hade!!! :) Dessutom jättebra guide och härlig utflykt i SATC's namn! Aaaaawesoooome, right???!!!

    SvaraRadera