söndag 26 april 2015

Helikopter i New York

Länge funderade jag på vad som var bästa sättet att få en uppfattning av staden New York. 
Skulle jag ta en busstur, en båttur runt ön eller upp i luften med en helikopter?

Vi har promenerat  mycket och det är också ett sätt att uppleva och upptäcka denna stad, men den är för stor för att kunna gå runt den på en dag och få det perspektiv som jag var ute efter.
Staden är lätt att hitta i med dess gator och avenyer, men då det är så höga hus är det svårt att se hur långt eller nära en byggnad är. Oftast har jag märkt att jag har räknat fel och avståndet har varit mycket längre än jag uppskattade.

Vi valde helikopter och det är jag så glad för. Det var en fin dag med bra utsikt även om det blåste en del, men sikten var fantastiskt. Jag hade turen att sitta fram bredvid piloten.
 
Att se Manhattan från ovan var magiskt. Åka över alla dessa höga byggnader, se skyline, frihetsgudinnan från ovan. Det är svårt att beskriva med ord. Det enda jag tänkte när jag satt där i helikoptern var, om jag dör nu, så är det helt ok. Jag är så glad att jag fick uppleva detta. Det är bara min andra helikoptertur och det är en stor skillnad att sitta fram och kunna se allt än att sitta bak bland de andra passagerna i mitten.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar