fredag 23 oktober 2015

Sinnenas stig

Synen är vårt starkaste sinne. När det försvinner får vi helt plötsligt andra förnimmelser och intryck av världen.

Känseln i form av att känna och uppleva marken som jag går på. Om jag går på en väg eller om jag går på barmark.
Det är också känseln av varmt eller kallt. Hur vinden tar tag i dig och du blir kall. I nästa minut kommer solen fram och värmer din rygg.

Hörseln förstärkts. Du hör bilar, hur de växlar upp och ner. Andra ljud som fågelsång och andetag. 

Doften kommer som är det stumma sinnet och som är svårast att beskriva. Doft av pinjeträd, oliver och nytvättade lakarn.

Smak är ett svårt sinne. Dels för att vi alla upplever det olika och dels för att smakupplevelsen är unik hos varje människa. Men vinprovningen på kvällen fick vi verkligen testa både smak och doft.

Det jag inser när jag lever i sinnenas värld. Allt för ofta låter jag synen bestämma allt och kategorisera. Jag behöver låta de andra sinnena komma in mer. Våga lita på dem och leva ett annat liv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar