söndag 26 april 2015

Vagabond kurs om att skriva resereportage

Vagabonds skrivkurs om resereportage

Att resa är att leva, sa H C Andersen, en av våra mest kända danska sagoboksförfattare. 

Jag håller med honom. Resa är ett sätt att leva, upptäcka nya världar och få nya lärdomar. Du är inte samma person när du ger dig iväg på en resa som när du kommer hem igen. Någonting har förändrats. Även om förändringen är liten och inte märks direkt. 

Att läsa böcker, reportage eller utbilda sig har samma effekt. Att träffa nya människor som ger dig nya tankar och nya perspektiv på livet är mycket lärorikt.

Det svåra när du kommer hem från din resa, är att berätta vad du har varit med om och få det intressant för dina åhörare. Då skall vi inte tala om att skriva ner sin resa. Det är svårt att få med närvarokänslan, spänningen i mötet med andra människor, alla dråpligheter som du möter längst vägen. Det är svårt att skriva en text som berör och som ger mersmak till läsaren.

Med dessa tankar i mitt huvud, önskan om att förmedla mina reseupplevelser och göra dem mer intressanta valde jag att anmäla mig till Vagabonds skrivkurs.

Kursen har infriat mina förväntningar på alla plan. Byggstenar i hur jag skall skriva, vad är viktigt att tänka på. Förberedelser, gå ut och göra anteckningar på plats, inte tro att allting finns i ditt huvud. Detta för att kunna få med människor, nyanser och sinnen i texten och på så sätt göra den mer levande. Att inte glömma bilden och dess vikt. Om du får rätt bild, så kan det förstärka din text ytterligare och göra berättelsen spännande.

Mötet med de andra deltagarna var mycket givande. Att få ta del av deras tankar kring texter. Skriva är ett eget arbete berättade våra föreläsare, men det är bra om du finner någon att dela dina texter med och som du ger och tar feedback ifrån.

Vi fick alla en utmaning, att ge oss ut på uppdrag i Stockholm och skriva en text efter våra egna iakttagelser. I mitt fall har det blivit tre texten. Det är med tre olika infallsvinklar. Spännande att få feedback på den egna texten, arbeta med korrigering och framför allt att lära sig att ta bort text. Det är svårt ibland för det är lätt att gilla sin berättelse och det är svårt att ta bort något som du själv skapat. Andra gånger är det lätt att redigera allt och inte gilla texten alls. Jag försöker numera behålla texten till nästa dag för att se den i ett annat perspektiv. Gillar jag inte den då heller, så försvinner den.

Kursen gav mig mina tankar och idéer på mitt eget skrivande som jag ser fram emot att arbeta med. Då får jag arbeta med mina två favoritsysselsättningar som just är att resa och skriva.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar