torsdag 1 januari 2015

Reflektion över reseåret 2014

Resor berikar ditt liv. Olika resor på olika sätt. Jag har besökt nio länder detta år.

2014 års arbetsresor har i huvudsak gått till fyra länder. Utbildningar i Turkiet och Grekland. Arbetat med rekrytering i Danmark och Finland. Jag försöker alltid få lite tid för mig själv att uppleva platsen. Om inte annat kan man alltid motionera på morgonen innan jobbet börjar och se staden/platsen ur ett annat perspektiv. Om det finns utrymme på kvällen är det trevligt att träffa sina vänner och göra något tillsammans.

2014 års privata resor har varit av en annan karaktär. Det har varit mycket lärorikt och spännande.

Vi startade med Mexico. Ett fantastiskt land för naturupplevelser och total avkoppling. Det är andra gången i Mexico. Landet ger mersmak och jag skulle gärna åka tillbaka igen.

Kroatien, ett land som jag länge velat resa till. Det är spännande, vackert och så fullt av nutidshistoria. Mest intryck gjorde utflykten till Sarajevo och bron i Mostar. Så mycket hat, ilska, kärlek, hjältedåd har inte utspelats i detta land. Hur lång tid tar det att förlåta?

Kebenekaise, de svenska fjällen. Det är absolut det jobbigaste som jag har gjort i mitt liv men också en av de mest storslagna händelserna. Att gå på inlandsisen i detta landskap, att klättra upp för en bergsvägg och sedan stå på Sveriges tak. Det är en känsla som är svår att beskriva. Vägen ner från berget var tufft och jag var helt slut som människa när jag äntligen kom tillbaka till fjällstationen. Men resan gav definitivt mersmak.

En hyttetur till de Norska fjällen direkt efter de svenska. Det är också ett sagolandskap med de dramatiska bergen som bryts av genom fjordar. En lugn och avkopplande helg med goda vänninor, underbara fjällvandringar och lilla söta Kosak.

Jag valde sedan att följa mina drömmar och åka på skrivresa till Italien. Det är en av de mest utvecklande saker jag gjort på länge. Det var en ynnest att få leva med skrivandet tjugofyra timmar om dygnet i en vecka. Prata skrivande, gå och motionera och tänka på skrivande, lära och träna på skrivande samt drömma om skrivande. Tack Jeanette påKreationslotsen  och tack Linda och Rita på Villa Ottilia som tog hand om oss.

Det har verkligen varit ett bra resår. Jag har fått många nya fina minnen och erfarenheter. 

Nu ser jag fram emot 2015 och hoppas att de också skall erbjuda spännande händelser och nya roliga erfarenheter.














1 kommentar: