fredag 15 augusti 2014

Fjällstationen Kebekaise

Jag har tillbringat 3 nätter på fjällstationen Kebenekaise och det har varit en spännande upplevelse.

Bara resan hit är speciell. Vi kom upp med flyget till Kiruna. Sedan träffade vi lappOlle, taxichaufför, som körde oss till Nikalouta där vildmarken startar. Han står på flygplatsen och väntar på oss vandrare som kommer ut. Han har ett taxipris strax över bussen och det känns lyxigt att åka direkt istället för att stanna några timmar och vänta i Kiruna. Så det kan jag verkligen rekommendera.

 Det känns som hotellet ligger vid världens ände när du går. Det är en ordentligt vandring du ger dig ut på. 6 km till båten och lap dånalds, båt en halvtimme och sedan ytterligare 8 km innan du kommer fram. Landskapet är vackert, med alla dessa berg. Samtidigt är vägen stenig och du har under perioder fullt upp att titta ner på stenen för att inte trampa snett. Vägen bjöd på varierande väder, vi fick både regn, åska, blixtar och sol under vår resa.

När vi kom fram fick vi hjälp av receptionen med incheckningen. Jag är glad att vi bokat i förväg, för det var högsäsong. Rum, frukost och en middag var bokad samt det viktigaste en privat Topptur med en guide. Jag insåg först där uppe hur viktigt det var. Då fjällstationen ligger så långt bort behöver hotellet veta för din planering hur många som vill äta. All mat transporteras med helikopter. Hur mycket personal som skall bokas in. Flera som vi mötte kunde ej boka guider på plats och det var fullt framför allt på middagen.

Många tältar runt om fjällstationen. Du får göra det på ett visst avstånd och vad jag förstår använda en del av fjällstationens faciliteter mot betalning. Jag kan tänka mig att det är fantastiskt att tälta men då det regnat en del var jag personligen glad för att bo i ett hus. Jag är nog alldeles för bekväm av mig för att vi första hand bo i ett tält.

Det är härliga människor både som jobbar och bor på fjällstationen. Alla är oerhört hjälpsamma, trevliga och lätta att komma i kontakt med. Det är intressant fenomen egentligen. Hemma hälsar du inte på bussen på okända människor, men här hälsar du på alla som du möter. Du kan prata bort en stund, ge varandra tips om vandringar och dela med av dina erfarenheter. 

Alla går runt i sina fjällkläder. Du ser dem i underställ, regnkläder, vandringsbyxor och det är befriande. Inte ens på middagen är någon uppklädd utan alla har sina fjällkläder. Så du behöver inte tänka på att klä upp dig till middagen. Det finns ingen desskod här. Samma sak i husen där du bor. Den enda regel som finns kring kläder är att ta av dig skorna överallt för att inte smutsa ner både för dig och andra. Med tanke på vädrets skiftningar och att skorna lätt blir smutsiga.  

Syftet för mig med denna resa var att bestiga Sveriges högsta berg. Då jag vet att vädret kan vara skiftande hade vi två hela dagar på fjällstationen. En dag som marginal om vi inte pga av vädret skulle kunna gå upp den första dagen. Men mer om denna bestigning kommer i nästa avsnitt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar