lördag 26 juli 2014

Luftballong i Stockholm

Det har varit en av de upplevelser som jag haft på min bucketlist. Ballongfärd i sig som jag första gången fick testa i Kenya och som var helt fantastiskt. Att sväva över savannen och se alla vilda djur i deras rätta element. Då jag inte är van att ha en savann runt mig, var det dock svårt att inse perspektiven.

Jag ville dock åka över en stad för att få perspektiv och då min stad, Stockholm.
I år fick jag genom en födelsedag möjlighet att åka luftballong. Första gången vi bokade blev inställt pga dåligt väder. Det är vanligare än jag trodde. På turen var det ett par som gjorde sitt 7:e försök och vi fick även höra talas om en som provade 11 gånger innan de fick flyga. Vi kan helt klart konstatera att man är väldigt väderberoende om man vill åka ballong.

Det finns vissa skillnader/likheter mellan ballongflygning i Kenya och Stockholm. Kan tänka att du då automatiskt tänkt på säkerheten. Nej, i båda fallen är det viktigt och piloten skall ta både utbildning och träning. Servicen var annorlunda. I Kenya behövde vi inte hjälps till kring ballongflygningen. Allt sköttes utan vår hjälp, vi var där för att koppla av. I Sthlm fick vi hjälpa till med allt. Fixa ballong så att den blåstes. Se till att ballongen både packades ut och efter att den används.

Det var en fantastisk upplevelse i luften. Jag kan verkligen rekommendera en resa för er som drömmer om att göra det. Vi hade tur och fick åka över Södermalm, Djurgården och Östermalm. Jag förstod att det inte alltid går att resa direkt över stan. Det är både pga av flygtrafiken och säkerhet i allmänhet. 

Att åka luftballong i Sverige har också fina traditioner. Efter den första resan valde killarna att fira i champange, de firade att de klarat att få upp och ner ballongen och var oskadda. 
När vi kom ner i båtmanstorp efter en fin landning, fick i hjälpas åt att plocka ihop ballongen. Sedan blev vi dubbade till grevar och grevinnor av båtmanstorp och drack mousserande vin med ost och kex. En fin avslutning på en underbar upplevelse. Tack till firman "upp och ner" för ert goda arrangemang!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar